
ul. Sucharskiego 2, 81-157 Gdynia
Tel: (58) 667 99 31; (58) 600 80 19
Godziny otwarcia: 7:00 - 18:00
Godziny rejestracji telefonicznej: 7:15 - 18:00
Godziny rejestracji na zabiegi fizjoterapeutyczne:
pon, śr, pt 7:30 - 14:00
wt, czw 13:00 - 17:00
ul. Podchorążych 10, 81-116 Gdynia
Tel: (58) 625 44 41; (58) 625 11 87
Godziny otwarcia: 7:00 - 18:00
Godziny rejestracji telefonicznej: 7:15 - 18:00

Procedura zgłaszania nieprawidłowości oraz ochrony sygnalistów
opracowana na podstawie Dyrektywy PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r.
w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii
§1
DEFINICJE
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
-
Zarządzie spółki - rozumie się przez to Zarząd spółki Przychodni Lekarskiej Obłuże II,
-
Prezesie zarządu - rozumie się przez to Prezesa zarządu w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.,
-
Pracowniku rozumie się przez to osobę pozostającą w stosunku pracy w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. w rozumieniu przepisu art. 22 § 1 Kodeksu pracy;
-
Współpracowniku rozumie się przez to osobę świadczącą usługi na rzecz Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej;
-
Sygnaliście rozumie się przez to osobę, dokonującą zgłoszenia nieprawidłowości, której przyznano status sygnalisty na zasadach określonych w niniejszej Procedurze;
-
Nieprawidłowości - rozumie się przez to taki stan faktyczny, będący następstwem działania lub zaniechania, świadczący o możliwości wystąpienia zdarzeń, naruszających lub mogących naruszać powszechnie obowiązujące przepisy prawa czy przepisy wewnętrzne. Jest to również każde działanie czy zaniedbanie, które stanowi lub może stanowić działanie nielegalne lub nieetyczne;
-
Procedurze rozumie się przez to niniejszą Procedurę zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów,
-
Osobie uprawnionej do dokonania zgłoszenia rozumie się przez to osobę, która posiada prawo i obowiązek dokonania Zgłoszenia;
-
Zgłoszeniu nieprawidłowości/Zgłoszeniu rozumie się przez to przekazanie w trybie określonym w niniejszej Procedurze przez osobę uprawnioną do dokonania zgłoszenia informacji mogących świadczyć o nieprawidłowościach.
-
Zgłaszającym rozumie się przez to osobę dokonującą zgłoszenia nieprawidłowości przy wykorzystaniu kanałów zgłoszeniowych określonych w niniejszej Procedurze;
-
Osobie odpowiedzialnej za obsługę zgłoszeń rozumie się przez to osobę odpowiedzialną za rozpatrzenie Zgłoszenia Nieprawidłowości;
-
Wstępnej analizie zgłoszenia rozumie się przez to weryfikację treści zgłoszenia pod kątem istnienia podstaw do jego rozpoznania w toku postępowania wyjaśniającego oraz przyznania zgłaszającemu statusu sygnalisty, w ramach której osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma prawo wystąpić do zgłaszającego z prośbą o uzupełnienie w wyznaczonym terminie danych zawartych w zgłoszeniu nieprawidłowości;
-
Postępowaniu wyjaśniającym rozumie się przez to postępowanie, które prowadzone jest w związku ze złożonym Zgłoszeniem, na zasadach określonych w niniejszej procedurze;
-
Komisji - rozumie się przez to wewnętrzną Komisję powołaną zarządzeniem Prezesa zarządu, do kompleksowego wyjaśnienia okoliczności opisanych w zgłoszeniu nieprawidłowości, działającą wg zasad określonych dla postępowania wyjaśniającego;
-
Rejestrze Zgłoszeń Nieprawidłowości (Rejestrze) rozumie się przez to rejestr prowadzony w związku z dokonywanymi zgłoszeniami
§2
POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
Strategia działania Zarządu spółki oparta jest na odpowiedzialności, zapobieganiu korupcji oraz powstawaniu innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów, w szczególności interesów społecznych, ochrony środowiska, relacji z różnymi grupami współpracowników.
-
Procedura jest elementem systemu kontroli zarządczej, jej podstawowym celem jest zapobieganie nieprawidłowościom w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.
-
Zarząd spółki prowadzi swoją działalność w oparciu o bezwzględne poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk oraz najwyższych standardów etycznych.
-
Podstawowym celem Procedury jest utworzenie systemu informowania o nieprawidłowościach w spółce poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty.
-
Procedura określa w szczególności:
-
zakres nieprawidłowości objętych procedurą,
-
zakres osób uprawnionych,
-
zasady zgłaszania nieprawidłowości przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia,
-
odpowiedzialność w procesie zarządzania nieprawidłowościami,
-
proces rozpatrywania oraz zarządzania nieprawidłowościami,
-
zasady zachowania poufności, w szczególności zasady zachowania w tajemnicy dokonanych zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów oraz tożsamości osób dokonujących zgłoszeń.
-
§3
ZAKRES PROCEDURY
-
Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do poniższych grup osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia:
-
pracownicy i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.
-
osoby działające w imieniu i na rzecz Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.,
-
wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o., w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.
-
-
Zgłoszenie nieprawidłowości może dotyczyć w szczególności:
-
podmiotów powiązanych z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o.,
-
osoby fizycznej uprawnionej do reprezentowania Przychodni Lekarskiej Obłuże II
Sp. z o.o. -
pracowników i współpracowników Przychodni Lekarskiej Obłuże II
Sp. z o.o. w związku ze świadczeniem pracy na jej rzecz, -
podwykonawcy albo innego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn zabroniony pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o.,
-
pracownika lub współpracownika albo osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz spółki niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o.
-
-
Przez nieprawidłowości należy rozumieć posiadane przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia informacje, w szczególności mogące świadczyć o:
-
podejrzeniu przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego przez Członków zarządu,
-
niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień przez Członków zarządu,
-
niezachowaniu należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach w działaniach Członków zarządu,
-
nieprawidłowościach w organizacji działalności Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody,
-
naruszeniu przepisów prawa powszechnie obowiązującego, na podstawie których działa Przychodnia Lekarska Obłuże II Sp. z o.o.,
-
naruszeniu wewnętrznych procedur oraz standardów etycznych przyjętych w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.
-
§4
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZARZĄDZANIE ZGŁOSZENIAMI
-
Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń nieprawidłowości w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., oraz sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń nieprawidłowości w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. jest Pan Bartosz Pyka.
-
Zgłoszenia nie mogą analizować osoby, co do których z treści zgłoszenia nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość .
§5
SYGNALISTA
-
Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe.
-
W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.
-
Decyzję o nadaniu statusu sygnalisty podejmuje osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń.
-
Status sygnalisty może uzyskać każdy zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze (domniemanie dobrej wiary).
-
Jeśli zgłaszający nie dokonał zgłoszenia anonimowo, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
-
Przekroczenie terminu, o którym mowa powyżej, uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów). Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.
-
Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który uprzednio otrzymał status sygnalisty, działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony przewidzianej dla sygnalisty.
§6
OCHRONA SYGNALISTY
-
Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec sygnalisty również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca.
-
Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją, mobbingiem oraz innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania.
-
Niedopuszczalnym jest zakończenie stosunku pracy lub rozwiązanie umowy wzajemnej z sygnalistą wyłącznie w związku z dokonanym przez sygnalistę zgłoszeniem nieprawidłowości.
-
Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/ pomocnikiem nieprawidłowości.
-
Szczegółowe zasady ochrony danych sygnalisty określa Załącznik nr 4 do niniejszej Procedury.
§7
ZGŁASZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI
1. Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane za pomocą:
1) dedykowanej skrzynki mailowej przychodni
2) poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia nieprawidłowości dostępnego pod adresem www.obluze.med.pl - wzór formularza zgłoszenia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej procedury,
3) osobiście u Pana Bartosza Pyki
4) telefonicznie po nr tel. 609 195 820
5) pocztą na adres:
Przychodnia Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., 81-157 Gdynia ul. Sucharskiego 2.
2. Zgłoszenie nieprawidłowości powinno wskazywać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia i zawierać w szczególności:
.
1) datę oraz miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub datę i miejsce pozyskania informacji o nieprawidłowości,
2) opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia nieprawidłowości,
3) wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie nieprawidłowości,
4) wskazanie ewentualnych świadków nieprawidłowości,
5) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania nieprawidłowości.
3. Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia nieprawidłowości jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach nieprawidłowości, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.
§8
ZGŁOSZENIA ANONIMOWE
-
Dopuszczalne jest anonimowe zgłoszenie nieprawidłowości za pośrednictwem e-mail na adres: piotr.kowalski@bhpnpd.pl
-
Każde zgłoszenie anonimowe podlega wpisowi do rejestru. W przypadku pozostawienia anonimowego zgłoszenia bez biegu, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma obowiązek wskazania przyczyn uzasadniających taką decyzję.
-
Jeżeli w toku rozpatrywania zgłoszenia anonimowego zostanie ustalona tożsamość zgłaszającego, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń niezwłocznie nadaje mu status Sygnalisty.
§9
FAŁSZYWE ZGŁOSZENIE
-
Zgłoszenie nieprawidłowości może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.
-
Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń nieprawidłowości.
-
W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu nieprawidłowości świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, zgłaszający będący pracownikiem, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.
-
W przypadku zgłaszającego, świadczącego na rzecz Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., usługi lub dostarczającego towary na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustalenie dokonania fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości skutkować może rozwiązaniem tejże umowy i definitywnym zakończeniem współpracy pomiędzy stronami.
-
Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, zgłaszający świadomie dokonujący fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody po stronie Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. związanej z fałszywym zgłoszeniem.
§10
POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE
-
Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości posiadają tylko osoby odpowiedzialne za zgłoszenie.
-
Po wpłynięciu zgłoszenia nieprawidłowości, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu,:
-
wydaje potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości na formularzu, którego wzór określono w Załączniku Nr 2 do niniejszej Procedury (możliwe tylko w przypadku zgłoszenia nie anonimowego),
-
dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia.,
-
nadaje lub nie nadaje osobie zgłaszającej statusu Sygnalisty.
-
-
Jeżeli zgłoszenie nadaje się do rozpoznania, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń wszczyna postępowanie wyjaśniające, które toczy się przed Komisją wyjaśniającą, na zasadach określonych w niniejszej Procedurze.
-
Nadzór nad postępowaniem wyjaśniającym prowadzonym przez Komisję sprawuje osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń.
-
Przekroczenie terminu wskazanego powyżej uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów). Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.
-
Rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.
-
W szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
-
Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza raport, który obejmuje także rekomendacje Komisji w zakresie załatwienia sprawy i przedstawia go Prezesowi zarządu spółki.
-
Osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma obowiązek poinformować Sygnalistę o sposobie załatwienia sprawy w terminie 30 dni od zakończenia rozpatrywania zgłoszenia.
-
Szczegółowe zasady przeprowadzania postępowania wyjaśniającego określono w Załączniku Nr 5 do niniejszej Procedury.
§11
REJESTR ZGŁOSZEŃ NIEPRAWIDŁOWOŚCI
1. W Rejestrze nieprawidłowości rejestruje się każde zgłoszenie nieprawidłowości, niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.
2. Za prowadzenie Rejestru Nieprawidłowości w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. odpowiada osoba odpowiedzialna za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń.
3. Rejestr Nieprawidłowości zawiera w szczególności: :
1) dane kontaktowe Sygnalisty, chyba że zgłoszenie nieprawidłowości miało charakter anonimowy,
2) wszystkie szczegółowe informacje posiadane na temat zgłoszenia,
3) przebieg analizy i rozpatrzenia zgłoszenia nieprawidłowości,
4) osoby i organy biorące udział w procesie analizy i rozpatrzenia zgłoszenia ,
5) wszelkie decyzje i eskalacje (jeżeli występują).
4. Wzór Rejestru Zgłoszeń Nieprawidłowości stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej Procedury
5. Poza prowadzeniem Rejestru, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń , przy zachowaniu zasad poufności, jest zobowiązana do przechowywania wszelkich dowodów, dokumentów i informacji zebranych w toku analizy oraz informacji dotyczących rozpatrzenia zgłoszenia przez okres 5 lat od czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego.
Załącznik Nr 1 – Formularz zgłoszenia nieprawidłowości