top of page

Procedura zgłaszania nieprawidłowości oraz ochrony sygnalistów 

opracowana na podstawie Dyrektywy PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r.

w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii

 

§1

DEFINICJE

 

Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:

  1. Zarządzie spółki - rozumie się przez to Zarząd spółki Przychodni Lekarskiej Obłuże II,

  2. Prezesie zarządu - rozumie się przez to Prezesa zarządu w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.,

  3. Pracowniku rozumie się przez to osobę pozostającą w stosunku pracy w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. w rozumieniu przepisu art. 22 § 1 Kodeksu pracy;

  4. Współpracowniku rozumie się przez to osobę świadczącą usługi na rzecz Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej;

  5. Sygnaliście rozumie się przez to osobę, dokonującą zgłoszenia nieprawidłowości, której przyznano status sygnalisty na zasadach określonych w niniejszej Procedurze;

  6. Nieprawidłowości - rozumie się przez to taki stan faktyczny, będący następstwem działania lub zaniechania, świadczący o możliwości wystąpienia zdarzeń, naruszających lub mogących naruszać powszechnie obowiązujące przepisy prawa czy przepisy wewnętrzne. Jest to również każde działanie czy zaniedbanie, które stanowi lub może stanowić działanie nielegalne lub nieetyczne;

  7. Procedurze rozumie się przez to niniejszą Procedurę zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów,

  8. Osobie uprawnionej do dokonania zgłoszenia rozumie się przez to osobę, która posiada prawo i obowiązek dokonania Zgłoszenia;

  9. Zgłoszeniu nieprawidłowości/Zgłoszeniu rozumie się przez to przekazanie w trybie określonym w niniejszej Procedurze przez osobę uprawnioną do dokonania zgłoszenia informacji mogących świadczyć o nieprawidłowościach.

  10. Zgłaszającym rozumie się przez to osobę dokonującą zgłoszenia nieprawidłowości przy wykorzystaniu kanałów zgłoszeniowych określonych w niniejszej Procedurze;

  11. Osobie odpowiedzialnej za obsługę zgłoszeń rozumie się przez to osobę odpowiedzialną za rozpatrzenie Zgłoszenia Nieprawidłowości;

  12. Wstępnej analizie zgłoszenia rozumie się przez to weryfikację treści zgłoszenia pod kątem istnienia podstaw do jego rozpoznania w toku postępowania wyjaśniającego oraz przyznania zgłaszającemu statusu sygnalisty, w ramach której osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma prawo wystąpić do zgłaszającego z prośbą o uzupełnienie w wyznaczonym terminie danych zawartych w zgłoszeniu nieprawidłowości;

  13. Postępowaniu wyjaśniającym rozumie się przez to postępowanie, które prowadzone jest w związku ze złożonym Zgłoszeniem, na zasadach określonych w niniejszej procedurze;

  14. Komisji - rozumie się przez to wewnętrzną Komisję powołaną zarządzeniem Prezesa zarządu, do kompleksowego wyjaśnienia okoliczności opisanych w zgłoszeniu nieprawidłowości, działającą wg zasad określonych dla postępowania wyjaśniającego;

  15. Rejestrze Zgłoszeń Nieprawidłowości (Rejestrze) rozumie się przez to rejestr prowadzony w związku z dokonywanymi zgłoszeniami

 

§2

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

  1. Strategia działania Zarządu spółki oparta jest na odpowiedzialności, zapobieganiu korupcji oraz powstawaniu innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów, w szczególności interesów społecznych, ochrony środowiska, relacji z różnymi grupami współpracowników.

  2. Procedura jest elementem systemu kontroli zarządczej, jej podstawowym celem jest zapobieganie nieprawidłowościom w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.

  3. Zarząd spółki prowadzi swoją działalność w oparciu o bezwzględne poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk oraz najwyższych standardów etycznych.

  4. Podstawowym celem Procedury jest utworzenie systemu informowania o nieprawidłowościach w spółce poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty.

  5. Procedura określa w szczególności:

    1. zakres nieprawidłowości objętych procedurą,

    2. zakres osób uprawnionych,

    3. zasady zgłaszania nieprawidłowości przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia,

    4. odpowiedzialność w procesie zarządzania nieprawidłowościami,

    5. proces rozpatrywania oraz zarządzania nieprawidłowościami,

    6. zasady zachowania poufności, w szczególności zasady zachowania w tajemnicy dokonanych zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów oraz tożsamości osób dokonujących zgłoszeń.

§3
ZAKRES PROCEDURY

 

  1. Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do poniższych grup osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia:

    1. pracownicy i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.

    2. osoby działające w imieniu i na rzecz  Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.,

    3. wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o., w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.

  2. Zgłoszenie nieprawidłowości może dotyczyć w szczególności:

    1. podmiotów powiązanych z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o.,

    2. osoby fizycznej uprawnionej do reprezentowania Przychodni Lekarskiej Obłuże II
      Sp. z o.o.

    3. pracowników i współpracowników Przychodni Lekarskiej Obłuże II
      Sp. z o.o. w związku ze świadczeniem pracy na jej rzecz,

    4. podwykonawcy albo innego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn zabroniony pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o.,

    5. pracownika lub współpracownika albo osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz spółki niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę z Przychodnią Lekarską Obłuże II Sp. z o.o.

  3. Przez nieprawidłowości należy rozumieć posiadane przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia informacje, w szczególności mogące świadczyć o:

    1. podejrzeniu przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego przez Członków zarządu,

    2. niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień przez Członków zarządu,

    3. niezachowaniu należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach w działaniach Członków zarządu,

    4. nieprawidłowościach w organizacji działalności Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody,

    5. naruszeniu przepisów prawa powszechnie obowiązującego, na podstawie których działa Przychodnia Lekarska Obłuże II Sp. z o.o.,

    6. naruszeniu     wewnętrznych    procedur    oraz    standardów    etycznych    przyjętych w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o.

 

§4

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZARZĄDZANIE ZGŁOSZENIAMI

 

  1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń nieprawidłowości w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., oraz sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń nieprawidłowości w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. jest Pan Bartosz Pyka.

  2. Zgłoszenia nie mogą analizować osoby, co do których z treści zgłoszenia nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość .

 

§5

SYGNALISTA

 

  1. Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe.

  2. W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.

  3. Decyzję o nadaniu statusu sygnalisty podejmuje osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń.

  4. Status sygnalisty może uzyskać każdy zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze (domniemanie dobrej wiary).

  5. Jeśli zgłaszający nie dokonał zgłoszenia anonimowo, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

  6. Przekroczenie terminu, o którym mowa powyżej, uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów). Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.

  7. Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który uprzednio otrzymał status sygnalisty, działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony przewidzianej dla sygnalisty.

 

§6

OCHRONA SYGNALISTY

 

  1. Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec sygnalisty również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca.

  2. Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją, mobbingiem oraz innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania.

  3. Niedopuszczalnym jest zakończenie stosunku pracy lub rozwiązanie umowy wzajemnej z sygnalistą wyłącznie w związku z dokonanym przez sygnalistę zgłoszeniem nieprawidłowości.

  4. Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/ pomocnikiem nieprawidłowości.

  5. Szczegółowe zasady ochrony danych sygnalisty określa Załącznik nr 4 do niniejszej Procedury.

 

§7

ZGŁASZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI


1.    Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane za pomocą:

1)    dedykowanej skrzynki mailowej przychodni
2)    poprzez  wypełnienie  formularza  zgłoszenia  nieprawidłowości  dostępnego pod adresem www.obluze.med.pl  - wzór formularza zgłoszenia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej procedury,
3)    osobiście u Pana Bartosza Pyki
4)    telefonicznie po nr tel. 609 195 820
5)    pocztą na adres: 
Przychodnia Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., 81-157 Gdynia ul. Sucharskiego 2.


2.    Zgłoszenie nieprawidłowości powinno wskazywać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia i zawierać w szczególności:
.

1)    datę oraz miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub datę i miejsce pozyskania informacji o nieprawidłowości,
2)    opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia nieprawidłowości,
3)    wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie nieprawidłowości,
4)    wskazanie ewentualnych świadków nieprawidłowości,
5)    wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania nieprawidłowości.

3. Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia nieprawidłowości  jako  tajemnicy  i  powstrzymania  się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach nieprawidłowości, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.​​

§8

ZGŁOSZENIA ANONIMOWE

 

  1. Dopuszczalne jest anonimowe zgłoszenie nieprawidłowości za pośrednictwem e-mail na adres: piotr.kowalski@bhpnpd.pl

  2. Każde zgłoszenie anonimowe podlega wpisowi do rejestru. W przypadku pozostawienia anonimowego zgłoszenia bez biegu, osoba odpowiedzialna  za  obsługę  zgłoszeń ma obowiązek wskazania przyczyn uzasadniających taką decyzję.

  3. Jeżeli w toku rozpatrywania zgłoszenia anonimowego zostanie ustalona tożsamość zgłaszającego, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń niezwłocznie nadaje mu status Sygnalisty.

§9

FAŁSZYWE ZGŁOSZENIE

 

  1. Zgłoszenie nieprawidłowości może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.

  2. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń nieprawidłowości.

  3. W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu nieprawidłowości świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, zgłaszający będący pracownikiem,  może  zostać  pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.

  4. W przypadku zgłaszającego, świadczącego na rzecz Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o., usługi lub dostarczającego towary na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustalenie dokonania fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości skutkować może rozwiązaniem tejże umowy i definitywnym zakończeniem współpracy pomiędzy stronami.

  5. Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, zgłaszający świadomie dokonujący fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody po stronie Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. związanej z fałszywym zgłoszeniem.

§10

POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE

 

  1. Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości posiadają tylko osoby odpowiedzialne za zgłoszenie.

  2. Po wpłynięciu zgłoszenia nieprawidłowości, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu,:

    1. wydaje potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości na formularzu, którego wzór określono w Załączniku Nr 2 do niniejszej Procedury (możliwe tylko w przypadku zgłoszenia nie anonimowego),

    2. dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia.,

    3. nadaje lub nie nadaje osobie zgłaszającej statusu Sygnalisty.

  3. Jeżeli zgłoszenie nadaje się do rozpoznania, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń wszczyna postępowanie wyjaśniające, które toczy się przed Komisją wyjaśniającą, na zasadach określonych w niniejszej Procedurze.

  4. Nadzór nad postępowaniem wyjaśniającym prowadzonym przez Komisję sprawuje osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń.

  5. Przekroczenie terminu wskazanego powyżej uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów). Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.

  6. Rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.

  7. W szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego.

  8. Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza raport, który obejmuje także rekomendacje Komisji w zakresie załatwienia sprawy i przedstawia go Prezesowi  zarządu spółki.

  9. Osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma obowiązek poinformować Sygnalistę o sposobie załatwienia sprawy w terminie 30 dni od zakończenia rozpatrywania zgłoszenia.

  10. Szczegółowe     zasady     przeprowadzania     postępowania     wyjaśniającego     określono w Załączniku Nr 5 do niniejszej Procedury.

 

§11

REJESTR ZGŁOSZEŃ NIEPRAWIDŁOWOŚCI

 

1.    W Rejestrze nieprawidłowości    rejestruje się    każde zgłoszenie nieprawidłowości, niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.
2.    Za prowadzenie Rejestru Nieprawidłowości w Przychodni Lekarskiej Obłuże II Sp. z o.o. odpowiada osoba odpowiedzialna za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń.
3.    Rejestr Nieprawidłowości zawiera w szczególności: :
1)    dane kontaktowe Sygnalisty, chyba że zgłoszenie nieprawidłowości miało charakter anonimowy,
2)    wszystkie szczegółowe informacje posiadane na temat zgłoszenia,
3)    przebieg analizy i rozpatrzenia zgłoszenia nieprawidłowości,
4)    osoby i organy biorące udział w procesie analizy i rozpatrzenia zgłoszenia ,
5)    wszelkie decyzje i eskalacje (jeżeli występują).
4.    Wzór Rejestru Zgłoszeń Nieprawidłowości stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej Procedury
5.    Poza prowadzeniem Rejestru, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń , przy zachowaniu zasad poufności, jest zobowiązana do przechowywania wszelkich dowodów, dokumentów i informacji zebranych w toku analizy oraz informacji dotyczących rozpatrzenia zgłoszenia przez okres 5 lat od czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego.

Załącznik Nr 1 – Formularz zgłoszenia nieprawidłowości 

bottom of page